Monday, July 6, 2009

APA YANG MENGGERAKKAN KEHIDUPAN ANDA..


Kehidupan setiap orang digerakkan oleh sesuatu. Banyak kamus mendefinasikan kata kerja menggerakkan sebagai "Membimbing, mengendalikan, atau mengarahkan." entah mungkin itu kita sedang menggerakkan sebuah kereta, sebuah basikal atau bola golf, anda sedang menimbang, mengendalikan dan mengarahkannya pada saat itu. Apakah yang menjadi daya penggerak di dalam kehidupan anda?Sekarang mungkin kita digerakkan oleh sesuatu masalah, suatu tekanan, atau suatu batas masa. Kita mungkin digerakkan oleh ingatan yang menyedihkan, ketakutan yang menghantui, atau suatu keyakinan yang tidak disedari. Ada ratusan keadaan, nilai dan emosi yang boleh menggerakkan kehidupan kita.Ramai orang digerakkan oleh rasa bersalah. Menghabiskan seluruh hidup dengan berlari dari rasa penyesalan dan menyibukkan rasa malu.

Orang-orang yang digerakkan oleg rasa bersalah dimanipulasi oleh ingatan-ingatan. Ada orang digerakkan oleh kebencian dan kemarahan. Selalunya orang seperti ini akan mempertahankan kepahitan dan tidak pernah sembuh darinya. Bukannya melepaskan penderitaannya melalui pengampunan, tetapi ia mengulanginya berkali-kali dalam fikirannya.Sesetangah orang digerakkan oleh rasa taku. Ketakutan-ketakutan itu mungkin merupakan akibat dari adanya pengalaman-pengalamai yang pahit, harapan-harapan yang tidak masuk akal, bertumbuh dalam keluarga dengan pengawasan yang ketat atau bahkan kecenderungan yang membawa kepada rasa takut.

Ada orang digerakkan oleh materialisme. Ini adalah keinginan untuk memiliki menjadi keseluruhan sasaran kehidupannya. Memiliki gerakkan hati untuk selalu ingin lebih ini didasarkan pada salah faham bahawa memiliki lebih banyak akan membuat orang lebih bahagia, lebih penting dan lebih aman tetapi ketiga gagasan ini tidak benar kerana hal-hal dimilikinya hanya memberikan kebahagian sementara.

Oleh itu kehidupan sesorang haruslah digerakkan oleh Tujuan... Namun bagaimana menafaatkan kehidupan yang digerakkan oleh tujuna? jika ingin kehidupan digerakkan oleh tujuan sesorang itu harus mengenali tujuan hidupnya yang memberi makna kehidupan. Kita diciptkan untuk memiliki makna. Mengenali tujuannya di ciptakan, akan membuat seseorang itu fokus terhadap tujuan hidupnya, mengenali tujuan hidupnya akan memotivasikan hidupnya dan bila seseorang mengenali tujuan hidupnya, dia akan mempersiakan diri untuk menghadapi kekekalan.

No comments:

Post a Comment